fredag 20 februari 2009

En humla i soppan

En om (t)humlande dag idag. Min sambo, Berit fyller år och vad gör man då ? Försöker hitta på en present, som hon redan har många av ? Den här morgonen igår, dagen före alltså, ser jag på Malou von Sivers "Efter tio" lite om "Soppteatern" på Klara. Då började kvarnen mala, kanske något annorlunda present, en upplevelse. Sagt och gjort jag lyckades boka de 2 sista biljetterna till föreställningen idag. "En humla i soppan" hette föreställningen, - en lunchpryl om Beppe. Kanonbra föreställning. Soppan var Morotssoppa, currykryddad och med bönor. Bröd. Kaffe och kaka därtill.

Andra viktiga saker från den 20 feb 2009. Fru Olofsson lägger ner Saab i Trollhättan och Jan Guilliou går omkring och glänser i päls av sälkut En person jag sett upp till som har sunda åsikter, men den slaktar´n bär ......!!! Nä fy ...n.

Apropos Saab. Jag har haft 5 st. Min första 1961, straxt innan jag fick körkort 1962. Det var inte så noga på den tiden. Den kostade mej då 500 kr. Det var en Saab 92, svart. 2 cylindrar och man kunde byta tändstift själv, utan att anlita verkstad. Den var svart och hade väldigt liten bakryta, ja Herregud.
Min andra var en Saab 93, som jag köpte när jag kom till Norrköping och gifte mej med mina döttrars mamma Inger. Den var byggd med dörrarnas öppnande framlänges och med en sökarlampa på taket. Ja Herre Gud. Så har jag haft en Saab 96, röd. En -99-a blå, och en 900 som var äckligt grön.

Apropos Fru Olofsson: Andra Centerpartiledare som går till historeien: Fälldin laddade Barsebäck. (som han inte skulle), Fru Söder lördagsstängde systemet. (som hon ville), Daleus sålde partiets tillgångar på Bergsgatan (som han ville). Olof Johansson däremot stod rak i ryggen när "bron" byggdes.
Olof Johansson, "Den siste centerpartistiske partiledaren".

Till sist idag, önskade jag musik på Radio Vikings önskeprogram, 101,4, till Berits födelsedag. De spelade på hennes önskan "Cavatina".

1 kommentar:

  1. Du får inga kommentarer vad gäller nedläggningen av Saab av mig!
    Däremot tycker jag att Du skriver en trevlig berättelse om dagen i övrigt!
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera