fredag 7 juni 2013

Nationaldag med Lill-Babs och en flaska rödvin.






Som traditionen bjuder, om nu 2 ggr i följd kan kallas tradition, så begav vi oss idag till Golfängarna i "Sumpan" för att fira Sveriges Nationaldag.

Vi tog Hjulstatåget till Duvbo och sedan "handgick" vi.  Passerade här Lötsjön.
Ett Sundbybergs paradis. Snäppet nästan bättre än Råstasjön och inga höghus
planeras här vad jag vet.





Här hittade vi en lucka i folkhavet som vi märkte upp med en svensk flagga.
Dags att duka upp medhavd sallad och rödvin Albali.







Här kan man "ligga" med telefonen.







"Ta kort på oss" blev jag uppmanad och det kan man
 ju inte motstå.







Det var en riktigt varm dag idag och de här kylda dryckerna
hade en strykande åtgång.








Här finns Pariserhjul......









......och karuseller.















Se inte så sur ut ! Du har ju rödvin i glaset. Skål !








Så plötsligt får jag syn på en löpsedel som
lokaltidningen "Mitt i Solna" satt upp.
Äntligen !!!!!








Så äntligen....... dagens höjdpunkt. Allas vår kära Lill-Babs
från "Järsö".







Still going strong........odödlig.







Jag hade bestämt att jag skulle träffa henne idag.
Berit var informerad.







Senast vi träffades var 1962, i Gamleby Folkets park.
Bevis på bild längre ner.








Hon har verkligen förnyat sin repertoar. Inte bara gamla
slagdängorna, "Tuff brud i lyxförpackning" o.s.v.








Men så sjöng hon, "Är du kär i mej ännu Klas-Göran " ?
Då dök hon på mej, för jag stod och hängde på scengolvet.
Så idag var jag hennes Klas-Göran.







Efter sången strök hon upprepade gånger
över mitt nyklippta huvud.
Dröjer nog innan jag tvättar håret igen.














Här gjorde jag en bild i sepia. Fick bara lust.











Lill-Babs, som ju heter Barbro Svensson, är född 1938
och inte ens hon kan dölja rynkorna längre.








Här la jag skärpan på de vackra blå-gula blommorna












......och här på henne. Det blev nog bäst så.
Svenskare bild kan det inte bli ! Svenska flaggan, Lill-Babs och blågula blommor.







Efter showen avtackas hon här med en sång, en
kärleksförklaring.







Tack, tack alla !






Efter kan ni få skivor signerade här bakom tältet......








.......och jag såg min chans att träffa henne och visa upp det
jag hade tagit ur mitt fotoalbum hemma.







Alla ville plåtas med henne......







Och så då, äntligen en kanonbild.







Så sätter hon sej i sin bil, en Volkswagen, och kör hem,
mot Järvsö förmodligen. Inga limosiner, chaufförer
eller flygplan här inte.
Hon bjöd oss alla upp till Järvsö och hennes café,
i sommar.







Ett albumblad jag plockat med mej alltså. 1962 bodde jag i Gamleby
och i Folkets park där tog jag de här bilderna.
51 år sedan.
"Kram Sverker".







Tillbaka till nationaldagsfirandet:
En tradition är att hälsa nya Svenska medborgare välkomna
 till Sundbyberg.






På väg hem efter en fantastiskt fin sommardag passerar vi åter Lötsjön.



























Så här vackert kan det bara bli / vara i sommarsverige.


Morsning !



1 kommentar:

  1. Så mycket firande av denna dag hade vi inte här nere, men vi var och lyssnade på Janne M. som underhöll alla som ville lyssna på Swecan. Och ikväll blir det VM-kval.

    PS! Noterade du att svanparet fått 7 ungar! Verkligen udda med så stor kull DS!

    SvaraRadera