lördag 22 juni 2013

En dag på Öland


 
På väg uppför bron till Öland.
Berit hade inte varit på Öland så nu var det dags. Jag var där
flera gånger i mitt första liv. Vi tältade på Eriksöre camping.
Förr innan bron kom till gick det färjor över.


Bron är ca 3 km lång.








Ganska karg natur på Öland.







Nu siktar vi en lång en. Långe Jan.














Gott om sten var det inte ont om.







Långe Jan, Sveriges högste fyrtorn, 41,6 meter och 197 trappsteg. (vi gick inte dem).
Den är bl.a. byggd av kalksten från ett raserat kapell i närheten.
Här finns också Ottenby fågelstation.

 
 
 
 
 
Många vackra, långa murar finns här.







Vallmofält.
Vallmofrön används till Bergislimpor.





































Min nuvarande profilbild på Facebook efter att Lill-Babs gjort slut med mej.







Det närmaste vi kom Solliden.







En för dagen ganska tom gågata i Borgholm. Säkert annorlunda midsommaraftonen.






Vi åt lunch på ett ställe där jag fångade den här bilden.








Äta skulle man endast göra på toaletten.








Om man hade tid över, ombads man att
ta med sej disken. Annars hotade fåglarna
med att diska.







En av alla mer eller mindre fallfärdiga väderkvarnar på ön.
(Ja inte Berit alltså).








 
 
 
 
 
 

Fetknopp. (Sedum acre).
Eskil Erlandsson får jag återkomma till vid tillfälle.






Borgholms slottsruin.


Mosning igen då !

Ps
Kommer mera bilder från vackra Kristianopel.
Och jag skojade bara om att Kung Kristian
körde Opel.
Ds

2 kommentarer:

  1. Kargt landskap men ändå väldigt vackert. Och jag har heller aldrig varit på öland.

    PS! Klart att han inte körde Opel på den tiden, fanns väl bara Ford då (thihi) DS!

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! Har aldrig varit till Öland men nån gång ska det väl bli av.

    SvaraRadera