tisdag 27 oktober 2009

Trosornas paradis........



.......eller: "Bättre en trosa på stjärten än tio i skogen".


I väntan på att Spanairs flight JK 56 ska ta os till varmare land, bestämde jag att vi skulle göra en utflykt till söder om sta´n. Jag bodde 1987-88 i Nybohov, Liljeholmen. Det lär vara helt om och tillbyggt där enligt vad en mej närstående "arbetare" berättat. Där har också äntligen en ny Galleria i 3 plan öppnat. Det är det bästa jag vet, Gallerior. Då slipper man en massa småföretagare som tar upp plats.

Bygg fler gallerior till folket. Varje stadsdel bör ha minst en. (1). Sagt och gjort, vi drar dit sambon och jag.

Resan dit får mej att återigen inse vilken fantastisk kollektivtrafik vi har i Storstockholm. 30 minuter från port till torget på Liljeholmen.
Väl där kände jag inte igen mej alls. Där busstorget låg var nu ett jättetorg med nya bostäder och affärer och så gallerian förståss.

Först tog vi oss upp till Nybohovsbacken där jag bodde. Dit kommer man med hjälp av en linbanekorg som drar upp de boende om man inte åker bil eller vill gå den branta backen upp.

Väl uppe återsåg jag porten där jag bodde och så utsikten som var helt fantastisk. Man ser hela Stockholm från visst ställe. Jag minns att jag lärde mej vad de flesta kyrkor hette och var de låg.

En gång tog jag en fantastisk bild där uppifrån när det var fyrverkeri. Den bilden använde jag som julkort. Det var mulet idag så bilderna blev inte så bra.

Ner gick vi genom den lilla skogsplutt som ligger mellan bostäderna och sjön Trekanten och som Högeralliansen vill hugga ner hälften av för att ge plats till nya bostäder så att Gallerian inte sinar igen.
Det var också en annan av nöden påkallad orsak att vi tog skogsvägen. Det var så fridfullt. Björklöv, lönnlöv och eklöv singlar sakta mot marken. Jag minns när jag gick där då på våren och hörde koltrasten sjunga en vårlåt.




Plötsligt hajar vi till. Där hänger ett par minimala trosor på en gren, string kan tänka och ljust rosa är dom Och där borta hänger ett par till och där ett till. Vad i ....... betyder detta ?
Vi räknade upp till 10 st i blandade färger.

Apropå Trekanten ja, så undrar man vad som hänt de trosbärande. Är det nå´n rolig kille som vill visa upp sina skalper ? Bättre troslös än byxlös kanske ? Eller smyger det runt nå´n pervers typ där i skogen om natten och anar doften.



Jag tänker inte fördjupa mej i saken mera. Sedan gick vi runt Trekanten (sjön alltså) innan vi analyserade vad gallerian har i sitt sköte.

Aj f... nu har jag visst trasslat in mej i för många trosor.
Gallerian innehöll bl.a. en massa olika mathak, varvid vi provade en. Pizza för Henne och Kebabtallrik för mej.
Kan berätta att Kebabtallriken är bättre på Lejon och dessutom varm.

På sista bilden ses "Bloggaren" promenera genom ett blivande bostadsområde.
Sjön Trekanten syns till vänster
Väl utanför så stöter vi på en kär vän som alltså för tillfället jobbar där. Så drar vi äntligen iväg hem till Solna igen.

Under senare kvällen ser vi den franska dokumentären "Tyst höst" efter Stig Dagermans bok med samma namn och jag kan inte förstå hur i helvete det kan finnas människor som inte tror att det som hänt verkligen har hänt.
Morsning och goodbajs !







































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar