torsdag 23 januari 2014

Vi minns vännen Tom@s



 
 
 Det är den 13 december 2012.
Vi hade blivit inviterade till en kväll "Hemma hos".

Hemma hos Tom@s och Barbro Österberg alltså.
Välkänd profil i San Agustin.
Vi hade blivit vänner efter att vi flera år i rad bott
på Flamboyan mitt emot, träffats hos Lena. TravLena med
It-caféet på andra sidan bron, eller "Yrvädret från
Koppom" som jag säger.






Exteriört är vi nu i Hollywood, kan det synas. Rena Paradiset.
Men det tänkte vi inte innan. Det slog mej nu när jag tittar på
bilden för att sätta texten. Vilka läckra färgkombinationer.
Om Marcos levt hade han väl dött om han sett den här fasaden.
Heliopólis är ommålat från vitt.
Marcos beordrade ju att alla hus skulle vara vita, liksom hans
favoritlag Real Madrid skulle ha vita matchkläder.
(det har dom än idag)





Du såg ju inte speciellt glad ut när vi knackade på och Du tar
emot på förstukvisten. Men efteråt förstod jag att Du var
kanske lite spänd och nervös inför mötet. Det var ju inte
vem som helst som kom på besök och dessutom med
2 kameror.

Barbro och Du skulle visa upp erat hem som Du var så
stolt över. Hur Du och Din kära Barbro förverkligat
drömmen om ett liv i San Agustin, sol, värme, fjärran
från snön och kylan i Svedala, som Du brukade säga.

Vi tog med ett par svenska sommarblommor, torkade och
pressade som jag laminerat. Växterna kommer från
gamla herbarier.






Bara någon meter från den hårt trafikerade Las Margaritas, hade Du
anlagt denna lilla oas på kort tid.








Här har Du ett Papayaträd,  som får sina
frukter direkt på stammen, berättade Du. Sedan tar
Barbro hand om dem och det blir till marmelad.
Rena hälsokosten.







Här, mitt i trafiken nästan, odlar Du bananer. Inte som
EU vill ha dem, utan små, krokiga och goda.









Efter husesynen och rundvandringen i trädgården, var det
dags för några tapas, pepparkakor med Roqfordost ?
som vi sköljde ner med Swecans hemmagjorda vitvinsglögg.









"Ser du Lena ? en stjärna föll". ............
............eller, får du inte fram bilden på travet ?
Du är travkungen Tom@s . Onsdagar och
lördagar är det slipstvång även om det är 30
grader varmt.
Du klär Dej som en banktjänsteman, eller
i varje fall som f.d.







Det är nå´t som inte stämmer här. Har det blivit en strykning
till ?








Barbro är väl inte så jätteintresserad alltid.
Du älskade lördagarna Tom@s. Du var miutiöst noga
med förberedelserna. Så till den milda grad att
frukosten intogs hos Lena.
Jag stapplade in ibland vid tiotiden på  fm. till Lena för
att hämta programbladet och frågade nyfiket......."Är
Du redan här" ?
"Ja vi äter frukosten här på lördagar".
 









Jag sätter 40 Euros  vinnare på häst nr 5,  i 3:e loppet,
Maharaja (Gulddivisionen).








Du var alltid tillmötesgående, som här när inte Berit förstod
varför en del kusar springer (travar) 1.640 meter och en
del andra 2.140 meter.
Ja det undrar jag med, varför ?







Du var inte bara travkung, Du var Kung på dansgolvet också, när det begav sej.
Här hos Anna på "Flamman".







  Du kanske inte såg så mycket av "ön". Ön har ju mycket mer
att visa än travet hos Lena ? Det finns vackrare platser än
San Agustin.
Jag frågade dej om ni brukade resa runt, hyra bil, eller så ?
Du sa att när vi flyttat in, så hyrde vi en taxi en dag som körde oss
runt ön.









Skål, ta mej f...








Dans hos Lenas It-café.

















Nu har solen gått ner Tom@s.  Din stol hos Lena står tom. Kanske
någon annan sitter där och intar frukosten ?

Du kommenterade alltid min blogg. Om du inte gjorde det inom
1 timme blev jag orolig. Var är Tom@s ?
Jag brukar lägga till ett Ps efter bloggen. Så också den 9 dec. 2013.
Den dagen vi åkte hem till Svedala.

Det blev också det sista Ps du förärade mej. Du blev visst överraskad
att vi åkte hem redan.
Du skrev:
"Trevlig resa vänner. Hoppas vi ses snart igen här i värmen, för
det lär det inte vara i Svedala".

Ps
Du sa inte hemma i Svedala, för du sa,
Vi bor här !
Ds





Tack för att vi fick lära känna Dej  Tom@s!

Ps
Sällan har jag känt så intensivt en saknad efter någon
som jag knappt kände !?!? Jag kan höra dej skratta:
Hö,hö,hö.
Faan också !
Ds











5 kommentarer:

  1. Det gick alldeles för fort, vilket fint bildspel och vilka fina kommentarer, hälsa Berit

    SvaraRadera
  2. Åh nej, så ledsamt! Charmiga, snälla Tom@s som även var min granne en vinter. Väldigt ledsamt att han inte fick njuta av sitt San Agustin fler år. Tur ändå att han gjorde slag i saken och hann vara där några år. Du har valt riktigt fina bilder till det här inlägget.

    SvaraRadera
  3. Mitt "Hemma hos" publicerades den 15 dec. 2012

    SvaraRadera
  4. Minns Tomas min plikttrogne "ATG tekniker", alltid på gott humör och alltid med växelmynt i fickan för att underlätta för Tuija. Många lördagar har vi svettats tillsammans då travsändningen buffrade och folket klagade.

    SvaraRadera
  5. Tom@s skickade alltid roliga vitsar med sms till Barbro varje dag under den tid hon var min personliga assistent. Jag saknar de roliga mejlen som du ofta skickade till mig..

    SvaraRadera