söndag 26 januari 2014

En lördag utan TV, går det ?





Just nu, är kl. 22.45 lördag kväll och ännu har jag inte satt på TV-n,
och ingen annan heller för den delen.
I torsdags kväll tog vi emellertid Tunnelbanan till Slussen, för att
senare bestiga/äntra/gå ombord på Birka Paradise to
Mariehamn, Åland t.o.r.

Det var länge sedan vi var utomlands tyckte vi och havet
verkar lugnt i veckan, så jag bokar och betalar.

Vi tog lågpris, insideshytt utan fönster alltså. Man ser ju ändå
ingenting i mörkret och man ska väl bara sova, (så lite som möjligt).

När vi klivit över tröskeln till skeppet, så möter oss upplysningen
att vi städar "Din hytt",  så vi får vänta, t.ex. i puben
innanför dörren, så får vi in lite extra kulor under tiden.
Dom sa inte det, men jag tänkte......

Väl i hytten inser vi att de städat i överkant. Dörren till
duschkabinen hängde på trekvart.
Njaa...
I samma andetag som en spökröst hälsar oss välkomna meddelas
att vi kommer inte lämna kajen förrän kl. 20.15.
Avgångstiden är 18.00 annars.
Taxfree öppnar inte, inte heller kan man spela bort pengar
på "maskinerna".





Det var alltså detta jag tvingades plåga i mej, i väntan
på att hytten var städad och båten skulle släppa taget
  från kajkanten. Speciellt ledsen för det blev
jag inte. Ibland har man tur !!!!!
"Tvårätters".





Så satte fartyget fart, spikrakt ut genom Stockholms
skärgård och hungern hade gjort sej påtaglig, så
Berit lättade på tyngden av sitt Visakort.
Mitt kort hade fått en spricka, så det fungerade, nog inte. ????

 

Njaa, kvällen avlöpte väl sådär.
Vi uppehöll oss vid danssalongen
där många "proffsdansare" visade
färdigheter i Bugg.
 
Vi höll ut faktiskt till ungefär kl. 02.00,
innan vi släckte nattlampan.
 
Frukost morgon kl. 09.00, helt okej men jag
saknade Janssons frestelse, ostbågar och
kalvdans.
 
Redan kl.12.00, var det dukat för lunch. Vi fick i
bokningen 2 lunch till priset av 1.
 
Men herre Gud, vad gör dom med all mat vi inte
orkar äta upp.
 
Njaa ?
 





På väg in i Sthlms skärgård.
Foto genom fönster.






På väg till T-banan, via Slussen. 
Dom ska väl för f... inte riva Katarinahissen ?

Njaa.....Birkaskeppet får nog vänta tills vi
provar igen. Båten börjar bli risig och inga upphetsande
artister eller bra dansmusik. Dyrt som fan.

Nu är klockan 00.54 och jag har inte satt på TV-n eller något annat heller ännu ?


Men Herre Gud. Vi lyssnade på ett par som småpratade
och spelade härlig musik, med ett par småtävlingar
man kunde ringa in svaren till.

Så är det....det går !

http://radioviking.se

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar