torsdag 8 augusti 2013

Ack Värmeland du sköna / eller Värmland runt på 80 timmar/ Del 2





Nu har vi lämnat lilla vackra Koppom för att snabbt ta oss till Åmotfors, Charlottenberg, Norska gränsen, Eda kyrka och etappmålet i Sunne.







Oj, redan vid gränsen. Då är alltså halva bilen i Sverige och
andra halvan i Norge.






Renaulten blev smutsig i Koppom.
Men det går bort i tvätten.






Efter ett snabbt "måstebesök" i skogen
hittade vi norska skogshallon.
Mums !
Dom var mera goselige.








På den här sidan gränsen ringde jag sonen i Finspång. Och
jag hade placerat Berit på andra sidan. Jag hade räknat
med att få frågan var vi var. Jag skulle då svara att jag är
hemma i Sverige men Berit är i Norge.
Men det sket sej för han svarade ej.







På väg söderut igen stannar vi då vid Eda kyrka.
Där letar vi upp min farbrors familjegrav. 







Torvald omkom i bilolycka 1972, sonen Björn dog i
sviterna efter sin polio 1976. Jag var då med som bärare
av kistan. Jag har en kusin kvar på pappas sida, boendes
någonstans i Värmland, men vi har tappat kontakten.






På väg mot Sunne passerar vi Rottneros där just
Nils Holgersson har landat.
Rottneros är en vacker park som jag besökt i tidigare liv.






Målet för etapp 2. Sunne.
Här vid kyrkans entrégrind finns en
Ornäsbjörk.







Snabbt till en Kinarestaurang och ännu
snabbare en kall Tuborg att skölja
ned vägdammet med.






Nu får vi försöka hitta, typ Nå´t Bed & Breakfast.






Vi beger oss av mot kyrkan för där hade vi sett en skylt B & B.






Vi beger oss dit och där möts vi av ett ungt par,  Elisabeth och Richard Persson,
som driver verksamheten i Sunnes gamla prästgård. En av Sunnes äldsta byggnader.
Charmigt som tusan och här blir vi kvar vid stranden av Övre Fryken.






Elisabeth tar emot på sitt kontor.






Här fanns 2 byggnader och vi fick välja rum.





Vi valde det här. En jordkällare.
Nä, jag skojar. Men hon tog oss med under jorden
till den största jordkällare jag sett.
Man fick gå ner på egen risk. Det spökar och
hemska kryp hänger överallt i taket,
ungefär som i "Fångarna på fortet".







Första lite suddiga spöket möter oss direkt.







Nej då. Det visar sej att kameran påverkades av atmosfären,
så jag blev tvungen att specialjustera den för att fortsätta.
Här planeras för vinprovningar och andra special-
arrangemang.













En av många jättespindlar vi mötte.
Kamerans automatiska skärpeinställning fungerar
inte i mörkret.






Prostgårdens vackra Bed & Breakfast.






Flygelbyggnaden och bakom Berits rygg nedgången
till jordkällaren som bara syntes som en upphöjning
i gräsmattan.







Elisabeth var mycket kunnig och berättade gärna
om trakterna omkring.






Överallt i Värmland möts vi av glada och vänliga
människor.












Utsikten från baksidan av Prostgården mot sjön Fryken. Fantastiskt.













Närhet till Sunne kyrka.




Vårat sovrumsfönster med Mårbackapelargonia.






Monogram på handdukar och lakan.

Det var en underbar dag och natt i Sunne. 
Tack till Elisabeth och Prostgårdens Bed & Breakfast,
i den vackraste omgivningen.

Jag kommer att rekommendera Prostgården.

Morsning !

Ps
Barack Obama ställer in besök hos Putin.
Väljer att hälsa på hos Reinfeldt istället.
Av 2 onda ting väljer man den minst onda,
kan man tänka.

Och nu fortsätter resan mot mina rötter i Gåsborn.
Etappmålet planeras till Nils Ferlins Filipstad.
Kommer i nästa blogg.
Ds


3 kommentarer:

  1. Kul att få följa med på er resa :)
    Men den där läbbiga spindeln hade jag gärna sluppit se. Huu, jag ryser.

    SvaraRadera
  2. Visst är Wermland ett underbart landskap, speciellt på sommaren. Härliga bilder du visar. Skål och tack för nästa blogg!

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Va roligt att följa er resa! Måste sätta mig ner i lugn och ro och läsa ännu mer någon dag när det är lugnt! Det var mycket trevlig att ha er här hos oss och ni är givetvis välkomna tillbaka!
    Med varma hälsningar Elisabeth, Prostgårdens B&B i Sunne :)

    SvaraRadera