fredag 16 mars 2012

Våren och påskkärringarna är här

Vi börjar närma oss påsken, insåg jag när jag hittade den här påskkärringen utanför Solna centrum idag



Måste bara visa bilden på Berit när hon hälsar på
biträdande generalsekreteraren i FN, Jan Eliasson.
(Denne fantastiska person)


Skatorna börjar också se om sitt bo nu till våren.
Det är oerhört roligt att studera skatorna beteende. Just det här boet finns utanför vår lgh
och har ersatt ett tidigare bo som satt i ett träd bredvid, men som fast.ägaren tog ner för att ge plats åt sopnedkast. Skator är mycket familjekära och uppträder i par flera generationer. Det här boet, har de nu byggt på till ett 2-familjehus i 2 våningar.






För en tid sedan köpte jag in ett parti OS-kuriosa som nu finns på en auktionssite.
Den här vimpeln är från Vinter- OS 1936 och invigdes av Adolf med känt efternamn Hitler.
Ska inte säga vad budet är nu, men 1 hundring räcker inte.






Samtidigt köpte jag in ett parti Elastolinsoldater. Tyska.
Elastolin är handgjort av sågspån och lim runt en kropp av ståltråd och därefter handmålat.
De är från 1930 - 40-talet.
Finns på samma site.

Det här är en general av högre rang och tydligen väldigt eftertraktad. Det är många bud om den och värdet uppe i flera hundra kronor. Idag kom en förfrågan från Ryssland vad portot skulle bli till Moskva.
Gran Canaria, here we come !

Ps
Läser i dagens Metro att vi snart kan äta odlat kött.
Det kan vara bra för miljön hostar någon till.
I så fall ger jag faan i miljön. Jag vill ha min oxfilé gjord av,
just det, oxe. Men stackars mina barnbarn.

Morsning,
 för nu är det snart morgon igen.


3 kommentarer:

  1. Så trevligt då Ior, då ser vi snart dig och Berit här på terassen igen. Ta du sjukligt betalt för det du säljer! Morsning från oss på ön

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att läsa din blogg och extra kul att få se Berit och Jan.

    SvaraRadera