torsdag 2 februari 2012

Skitsnack, arbetsglädje och välskrivning.




Läser i dagens gratisexemplar av Metro, att 75 % av
     amerikanarna tar med sej mobiltelefonen under toalett-
besöket. 63 % av dem svarar och 41 % ringer gärna
 från toaletten.

Javisst är det mycket "skitsnack" i mobilerna.
Det mest vanliga är väl att ta med sej en bok eller tidning.
Tidigare hade jag en släkting som när han kom, genast sög
en tidning och låste in sej minst 30 minuter.
Han tyckte väl det var skittråkigt sällskap ?

Andra tränar på att putta under tiden dom pruttar.
För min egen del finner jag inget nöje av att vistas
i avföringsrummet utan lämnar detsamma snarast.


En händelse idag som gjorde mej upprymd, var när jag
 passerade, eller rättare sagt inte  passerade systemet, eftersom
jag ändå hade ärende dit. Inte mycket folk i lokalen heller,
då jag stöter ihop med en kvinna ur personalen, som är på väg
in till lagret småsjungande. Jag reagerade genast på denna
arbetsglädje och frågade vadan denna sjungande glädje ?
"Och på jobbet" ? kontrade hon glatt.
"Har du fått löneförhöjning", frågade jag.
-Näe, log hon tillbaka samtidigt som dörren slog igen
efter henne
När jag kommer till kassan blir jag mottagen av en glatt leende kille:
Hej, hej !
Konstigt tyckte jag med 2 glada personal samma dag.
Undrar vad dom har för sej på Systemet, när ingen ser dem ?
Kanske hade det kommit hem nya sorter som måste provsmakas.

Men att mötas av glada människor smittar av sej.

Så till ett annat ämne.

I tre skolor i Sollentuna, nära Stockholm, har samtliga barn fått en egen läsplatta.
 I sexårsverksamheten och ettan har lärarna helt upphört lära eleverna att
 skriva bokstäver för hand med papper och penna. 

"Skolan ska ta klivet in i nutiden istället för att hålla till i forntiden"
säger utbildningsnämndens ordf. Maria Stockhaus (M).
"Detta gör att barnen tidigt lär sej skriva längre texter
och får bättre självförtroende" säger hon vidare.

Skolminister Björklund har redan gått i taket.

 
Jo visst var det bättre förr, som vanligt. Vi hade Välskrivning
på schemat. Här ser ni 2 exempel, som inte jag skrivit, men
som man skulle lära sej skriva bokstäverna i skrivstil.
Överst mitt namn inskrivet av skolfröken i den psalmbok
man fick när man började i ettan. Jag har den kvar från 1950.
Att det står Knutsson istället för Edqvist, beror på att jag döptes
till Knutsson men senare i livet, efter att pappa återtagit
släktnamnet från 1691, Edqvist, kom jag också att ta det.

 
Den här innanskriften är av samma "Skolfröken",
Rut Lindersson, i ett litet häfte jag fick av henne, som
heter "Tomtenisse", till julen 1950.

Så fick vi alltså lära oss skriva förr, med papper och penna.
Jag skrev nog nästan lika vackert, men sedan har det nog
"ballat ur", tycker jag.

För övrigt kan jag meddela att elpriset ska rusa i höjden nu igen.
Kraftbolagen har som vanligt varje år när kylan kommer,
passat på stänga 4 kärnkraftverk för underhåll.

Morsning och goodbye Vattenfall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar