onsdag 22 februari 2012

Lantisar invaderar sta´n



I gårdagens gratistidning Metro kunde man läsa att i Solna bor flest "Lantisar",  ja fler än på landet ?
Undertecknad flyttade till Solna 1989 i samband med giftermål. Dessförinann hade jag bott i Stockholm sedan 1987, då jag flyttade dit från "landet". (Söderköping). Jag flyttade alltså från Stockholm till Solna. Är jag att betrakta som "lantis" då ?

Jag skäms givetvis inte för att komma från "landet" utan snarare tvärtom. Men efter 25 år  i Stockholm-Solna så har man väl blivit som jag brukar säga "Stockholmiserad".

Min definition av "lantis" är när jag kommer till rulltrappan i T-banan och någon eller några står på vänster sida. Alltså omkörningsfilen eftersom jag inte har tid att stå och vänta. Jag måste ju gå i rulltrappan för att inte missa ett tåg. Jag riskerar annars att förlora viktig tid i väntan på nästa som inte kommer förrän om 5 minuter.

Då brukar jag dra till med : "Bonnläpp".

                                                                                                                                                                                    

På samma uppslag kan man läsa den förvånande nyheten
att lägenheter leder till mer inflyttning. Ja var får dom allt
ifrån. Fler "lantisar" alltså.


Kungsängslilja. Upplands nationalblomma.

Från "lantisar" till det riktiga landet. Det var vanligt med växtpressning i skolorna förr. För några veckor sedan kom jag över 2 st Herbarier med ca 170 pressade och torkade växter. Noggrant bokfört var växten hade växt, vad den heter på svenska och latin. M.m.


2 st Herbarier



 Den här flickan heter eller hette Margit Wallberg och var från Uppsala och gick i klass 5 A.
Det roliga med den här Kungsängsliljan är att den är datum märkt exakt på dagen 10 år innan
jag föddes.




För övrigt igen, så har debatten om Genusperspektiv blossat upp på allvar. Några halvidioter vill införa ett könsneutralt samhälle.
Barn ska inte få kallas hon eller han, utan hen. Du ska inte inreda ett rum i rosa om du har en flicka utan i könsneutrala färger som brunt.
Alla borde heta Kim, ett könsneutralt namn.  Hen Kim.

Det var debatt i Kvällsöppet igår och någon menade att det är snudd på barnmisshandel att inte lära dem skillnaden på han och hon.. Är benägen hålla med.
Själv kan jag glädjas åt 4 Henar som är 2 flickor och 2 pojkar. Flickorna gillade dockor och pojkarna bilar.
Jag lovar att det har blivit riktigt fina flickor och pojkar nu som vuxna.




Kanske vill man genmanipulera människan till att bli både och, med snopp och snippa i samma kropp. Bruna kläder förståss.




Jag slog upp ordet Hen på Google men fick bara bilder på hönor. Troligen därför att att ordet hen betyder höna från engelskan.



Här ser vi en Hen som just utvecklat  2 ben och lärt sej gå.


Så vad menar dom med att likna sina barn med hönor.
Det är väl de här genusivrarna som är yra som höns.

Nu får det ta mej f... vara nog. Nå´n j... ordning får det bli i det här landet, annars flyttar jag till Spanien.


Morsning och Hasta la vista Hen !



2 kommentarer:

  1. Underbart skrivet alltsammans men särskilt det där om hen. Instämmer till fullo och det känns verkligen som att de missat målet där. Vi är i allra högsta grad djur, biologiska varelser, där kön är betydelsefulla. Jämlikhetsarbetet är något helt annat och jag ser inga motsatser i detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Hyrestanten. Som du vet så tycker jag mycket om att kommentera samhällsdebatten eftersom jag alltid varit engagerad.
      Nu i min blogg tycker jag om att ironisera och skriva från en humoristisk sida. Det ska vara lite underhållande att läsa. Mendet framgår säkert tydligt min inställning.
      Du har fullständigt rätt, att jämställdhet och jämlikhet är något helt annat och självklart att debattera.
      Men ta inte ifrån mitt barnbarn Emma hennes dockvagn.

      Radera