onsdag 6 april 2011

Mitt i Solna

Idag ser jag mej föranlåten recensera "Husorganet" Mitt i Solna.
Jag läser från första sidan. Förr när jag var yngre började jag bakifrån, för där fanns serierna. En period Mitt i livet började jag med dödsannonserna. Alltså man läser på olika sätt  vid olika
skeden i livet. Nu är jag konsekvent och läser alltid "Mitt i" från början, med de stora världsnyheterna (Solnas) 

Gående lever farligt i Solna läser jag på förstasidan.

Raskt vidare till nästa sida. Insändarsidan, som oftast är den mest intressanta. "Vår familj har fått nog, nu lämnar vi Solna, lyder en fet rubrik.
Insändaren sign. "Råsundabo" som bott i Solna 3 år och som nu sett så många exempel på eftersatt underhåll och vanskötsel på den s.k. välfärden. Han pekar t.ex. på förskolornas dåliga ekonomi, slitna lokaler, sen och dålig bortforsling av vintergruset, överfyllda återvinningsstationer, bristen på bibliotek. Brister i kollektivtrafiken. Insändarskribenten avslutar med att tacka för den låga kommunalskatten, men nu flyttar vi.
Ja så är det. Högerpolitik i ett nötskal.

Vidare i tidningen. Då om trafiken (igen) Ökande antal olyckor. Frösundaleden, Solnavägen, korsningen Armégatan-Storgatan nämns som särskilt farliga för framförallt fotgängare.
Trafikingenjör Fredrik Leijonmark säger i en kommentar : "Det viktigaste vi kan göra är att sänka hastigheterna".
Vadå hastigheterna ? I  rusningstrafik står trafiken redan still och i de flesta tätbefolkade delarna är redan 30 km/tim infört.
Nej, problemet är att det är för mycket bilar helt enkelt. 

Bläddrar vidare och vad hittar vi där ?
Jo, sommarjobb till unga. Solna har "lyckats" skrapa ihop hela 50 sommarjobb som 300 ungdomar ska slåss om. Sundbyberg erbjuder 500 jobb till sina unga. Solnas budget för sommarjobb är 500.000 kr, medan Sundbyberg satsar 3,9 miljoner.

Inte nog med det. Solna kan inte bestämma sej för vilken leverantör av 2, man ska ha för leverans av "lånecyklar".
Alternativen är: Samma som Sundbyberg eller Stockholm. Stockholm har en och Sundbyberg en annan. Meningen är att man ska kunna lämna i en annan stad. Vilket utbyte har Solna med Sumpan ? Till Stockholm cyklar de flesta, många studenter och där kan man byta till annat transportmedel.
Intelligensbefriade Stadsbyggnadskommunalrådet A. Ekegren har sagt att cyklarna skulle vara på plats när cykelsäsongen börjar.
Ekegrens cykelsäsong börjar nog i höst ?
Nä, han är redan ute och cyklar som vanligt.

Aj, aj, aj, som om det inte var nog. Bläddrar raskt förbi dödsannonserna och läser sid.16, om kanske dödsstöten för en kulturmiljö. Den vid Överjärva gård. Stommen i ladugården är så dålig att man plockade av teglet för att den inte skulle rasa ihop. Så la man på plast som nu blåser bort.
Det kommunala bolaget Råsunda Förstads AB-s ordförande
Magnus Nilsson (M) säger att det bl.a. är pengabrist som gjort
att byggnaderna tillåtits förfalla.

Efter att ha sammanfattat veckan nummer av Mitt i Solna, funderar jag på vem som egentligen borde leva farligt eller vem som borde lämna Solna, eller åtmindstone Solna Stadshus.
Morsning och Goodbye
Solnas starke man !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar