tisdag 26 januari 2010

Saab, Saab,Saab.




Äntligen är Saab sålt från USA och nästan hem till Sverige igen, där Saab hör hemma. Detta trots alla dödsförklaringar. Idiotiskt att för 20 år sedan tro att GM skulle kunna driva Saab.



Saab är en Svensk kvalitétsprodukt. Liksom Absolut Brännvin och Ikea. Förlåt det där med IKEA och kvalité, eller ?? Saaben har ju sitt ursprung i Svensk flygvapenindustri. Bara det talar för en störtsäker framtid.



Jag har ju tidigare skrivit om mitt Saabförflutna. Den första bil jag köpte var en Saab 92. 2 cylindrar och oljeblandad bensin, som då kostade under 50 öre /lit. Men det var förståss i mitten av 50-talet.
Bifogar ett par bilder som jag scannat från fotoalbum.



Den översta bilden är en Saab 93. 1957 års modell. 3 cylinrar, tvåtakt och oljeblandad bensin. 2 dörrar som öppnas framåt.
Bilden är tagen på gården framför min första svärmors hus ute i Lindö, Norrköping.
Vid bilen poserar min "blivande fru Inger".
Året är 1963.

Andra bilden är en Saab 99, 1975 års modell. 4 cylindrar. Framhjulsdriven som alla Saabar alltid varit.
Det var f.ö. den första bil i världen med framhjulsdrift.
Saab har alltid varit föregångare. Den här bilden är tagen på tältsemester med Berit I. Året var 1983, på sommaren.
Imorgon får jag fira med Napolionbakelse.

Ps Men jag hoppas att Saab tar fram framtidens miljövänliga bilar, elbilar, typ. Ds.

Morsning och goodbye.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar