torsdag 14 januari 2010

Ett litet rött kuvert


Så litet är det ju inte precis, men desto mer ilsket rött. Jag blir inte ilsken ens, utan snarare heligt förb.....
Men det har kommit......... äntligen. Jag har väntat så. Pensionsmyndigheten har haft vänligheten bifoga ett ark med rubriken: "Varför har din allmänna pension sänkts ?" Smaka på det..........varför har din allmänna pension sänkts ?
Har du läst ?
"Pensionssystemet ska följa den samhällsekonomiska utvecklingen", heter det. Det har riksdagen beslutat. Vidare: "När inkomstutvecklingen är god får både pensionärer och de som arbetar del av den positiva utvecklingen. Är inkomstutvecklingen sämre, så innebär också reglerna att försämringen påverkar alla."
Jasså ! Har de där fettstinna bankdirektörerna påverkats. De har ju fått bankernas vinster så de inte räckte till utdelning till aktieägarna.
Det är tre saker som gjort att din pension blivit lägre än 2009, heter det vidare i brevet.
1. Det allmänna prisläget har sjunkit.
Jasså ! Har maten blivit billigare ? Har elen blivit billigare ? Har hyran sjunkit ? Har bensinen blivit billigare ?
2. Inkomstutvecklingen i samhället totalt, har varit sämre.
Jasså ! BNP beräknas sjunka med n ä s t a n 1 %. Emedan våra pensioner ska sänkas med 3 %.
3. Den s.k. balanseringen har trätt i kraft. (eller bromsen). Vilket innebär att det inte går att betala ut mer än som finns i systemet.
Jasså ! Låt dom som har lyckan att ha ett arbete, s l i p p a få skattesänkningar. Det ska löna sej att arbeta självklart. Jag har arbetat och betalat skatt hela livet, men nu är jag pensionär.
Därav min livegenhet.
Jag känner att jag snart jag tappar balansen och slår på en tvärnit.
Morsning och goodbye !