onsdag 8 april 2015

Sagan om (o) ringen




Som jag tidigare avslöjat så blev "årets bil"
åckså en Renå. Jag säjer årets, eftersom vi
brukar köpa "ny" bil varje vår.
Årets bil är nog den hit tills bästa, ingen rost
så långt ögat kunde nå. Lagom stor cylinder-
volym för lägre bensinförbrukning.
Rätt färg o.s.v.



2 - 3  loppiskartonger och bord till sommarens
bakluckeloppisar stuvas lätt in.










Det enda som var fel, avslöjade förre
ägaren, var detaljen som syns här.
Öppningsanordningstryckningsknappen
till bagaget. Här inne finns bl.a. en fjäder
som ska trycka tillbaka ovan nämnda knapp.
Problemet var bara att det fanns ingen
hämning på den. Den for ut och la sej på
gatan när man släpper den. Så sedan kunde 

man inte öppna mer, utan tryckknapp.
Förre ägaren snacka nå´t om en........







..........Oring. (nej det är inget pessar).
Jag kollade med min bilmek som alltid fixar det omöjliga.
men han hade ingen oring och ingen annan idé funkade.
Vi enades om att det var bästa köpa ny "knapp".
Därvidlag besökte jag Bilia, som tillhandahåller reservdelar
till Renault. 
1.200 spänn och måste beställas från Frankrike.
Okej då, måste ju funka.




Men va f... 1.200 SEK för den lille jä... mojängen.

Clas Olsson har väl allt, inklusive O-ringar.
Vi sökte från vägg till vägg. men de små
rackarna såg vi inte skymten av.





                                                Järnaffären har väl inte gummiringar.

Jo det har dom.
I en låda bakom kassadisken fanns räddningen.
Den allra minsta O-ringen kostade 10 kronor.

Alltså O-ringens funktion är att passa in som ett 
stopp när man släpper taget om handtaget,

Och den passade som handsken,
så nu är låset som nytt igen och
inga andra fel har gått sönder, ännu !


Ps
Idag när jag sökte på O-ringar för att kopiera en bild,
fann jag motsvarande O-ring på Classe Olsson för 8 kronor.
Blåst på 2 spänn !
Men alltså, alltså, det är en viss skillnad mellan 1.200 kr
och 10 kr, för att få ordning på grejerna.
Ds



Min nästa bil........ Corvette





Jag hörde nyss på Nyheterna att ytterligare en svart människa
skjutits till döds av en vit polis i Amerikat. Han sköts med 8 skott
och när han låg död på marken satte den vita polisen på
den svarte döde mannen dessutom handbojor,
för säkerhets skull (förmodligen).
Det här hände i North Carolina, USA.


Så är det,
            så det så !












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar