lördag 11 april 2015

Blåst idag, vilken tur !




Idag hade vi tur......
.......vi blev blåsta på en loppis som jag påstod skulle vara
på Liljeholmen. När vi inte hittade dit frågade Berit efter 
vägen. Det visade sej att den är imorgon.
Vad skönt, vilken tur, insåg vi eftersom meterologerna
lovat fint väder idag men regn och svalare i veckan.



Så vi drar mot sta´n igen. Hoppar av vid Slussen för en
promenad i solen mot Kungsträdgården.
Båten i förgrunden är gamla Ånedinlinjen som på
ålderns höst blivit vandrarhem.
På 40-talet användes den till att frakta finska krigsbarn
till Sverige. Själv har jag en gång blivit avkastad från
den i Mariehamn. Men det är en helt annan historia.






Mycket blåvitt i den här bilden. Gulsvart hade ju varit bättre.
Tänk er en svart himmel och ett gult hav. Båten på
Djurgårdssidan heter af Chapman och är också
vandrarhem.









Framför Grand hotell ligger alla Waxholmsbåtar och
sightseeingbåtar på att få bli bestigna av förväntansfulla
 passagerare som står i långa ringlande köer.






I Kungsträdgården pågick nå´n sorts marknad av gammalt
och nyttigt. Getost från Gålö t.ex.








Berit provsmakar surdegsbröd, emedan jag
surar utan bröd ibland. Men inte idag.









Förra året träffade vi herr och fru Halonen
här, men så icke idag. Däremot fick Berit
smeka en häst. Ett kallblod berättade jag
för henne så expert på trav jag är 








Titta !! Japanska körsbärsträden börjar blomma redan, den 11 april.
Ovanligt tidigt, känner jag.








Ni som ännu inte upplevt den här prakten, GÖR DET !








Jo, gör det !!
Årets första glass avstod vi från p.g.a. de långa köerna.
Däremot bestämde vi att handgå hela vägen hem till
Solna. Handgå betyder inte att man går på händerna.
Min pappa använde det uttrycket ibland. Betyder ungefär
att man går för egen maskin, utan hjälpmedel.










Nu har vi kommit till Tegnérlunden efter att
ha passerat en varm korv vid S:t Eriksplan.
Här träffade vi på Astrid Lindgren som bodde
på Dalagatan, inte så långt härifrån.







August Strindberg fläker också ut sej här.








Tulpaner från Vasasta´n.
Sedan fick Berit sin glass på "Glassfabriken"
men då var jag så trött att jag inte orkade ta
fram kameran.










Lägger ut den här bilden på bloggen också. Jag hade den
på Fb för ett par dagar sedan. Det här fenomenet såg jag
häromkvällen. när jag tittade ut genom fönstret.
Är det ett UFO eller är det ett flygplan som cirklat runt
månen ? Nääe, men en ledtråd finns på bilden.



Jag är nog lite seg nu. 
Men imorgon är det loppis
i Liljeholmen.

Så är det
            så det så !






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar