fredag 12 april 2013

Istidens tid inte förbi.



Inleder med en gissningstävling. Det otroliga hände ju nere i San Agustin på GC
att jag träffade en skolkamrat från 1:a klass 1950 i Brokind, Östergötland, vilket
föranledde mej att leta fram skolkortet.
Nu är frågan : Vem är jag på kortet ?  Dagsfärskt kort av mej finns längst ner
på sidan idag.





Vår fröken hette Rut Lindersson, men ville tydligen inte vara med på bild.
På den här tiden var det inte obligatoriskt med fri skolmat, men däremot
fick man lära sej räkna med plutifikationstabellen, samt välskrivning.



I förrgår hade vi ärende till Jakobsberg och där finns den här
gamla fina stationsbyggnaden. Resan hit företogs medelst
pendeltåg mot Kungsängen. Varför vi var här avslöjas
längre ned.







10 kr/st för jordgubbar är häftigt, men om man beskär
bilden så kan det bli så här.







Istidens tid är inte förbi den 10 april i Solna.







Ett stycke därifrån blommar i alla fall krokusen, om än motvilligt i kylan.







Det var alltså det här som var orsaken till
pendeltågsutflykten till Jakobsberg.
Levererades igår. Så nu kan vi hälsa på
barn och barnbarn över hela landet.






Så imorgon ska vi äta middag i Stockholm med
 Berits dotter och barnbarn som dels fyller år
endera dagen och nyss avlagt apotekarexamen.
Barnbarnet då förståss. 24 år.
Så jag provade kavajer ur garderoben inför
 högtiden. Nu visar det sej att jag vuxit ur
kläderna. Allihopa. Jag hade tänkt den här
kavajen och skjortan med en rödrandig slips.

Men Berit kom på att den här kavajen nog är
Vintage och skulle kanske inbringa en del
slantar på Blocket.

Morsning !

Ps
Har tänkt mycket på det här med bostadsbyggnadsraseriet.
Är det inte dags att inför barnbegränsning i landet ?
Vidare bör man sätta ett tak hur många invånare en
kommun med begränsad areal får ha.
Som i Solnas fall t.ex. 70.000 invånare max.
Därefter hänvisas andra till förslagsvis Kramfors,
 där det finns gott om nerlagda jordbruk att
bygga på och mycket orörd natur.
Det kallas regionalpolitik.
Ds

11 kommentarer:

  1. Hej IOR.
    Vad menar du med att skicka Stockholmare till Kramfors. Det är centerpartiet plats. "Fälldin"
    Har saknat dig några dagar.
    Du visar blommor har är det 30 cm. snö kvar.

    SvaraRadera
  2. Om jag ska våga mig på en vild gissning så tror jag att det är du i mitten i den bakre raden. Vilken otur att kavajen inte passade när du redan tänkt ut en så passande slips till.

    PS! Här har vi varken snö eller krokus DS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du ge dej Tom@s !! Det är ju Bror Långöra. Ja han heter Bror liksom Bror på Flamman mittemot dej. Du får en chans till. Men så är det också Lars-Inge Johansson som vi båda träffade. Min klasskamrat. Det är han längst till vänster i bakre raden.

      Radera
    2. Då är det du som e tvåa från höger i bakre raden. Jag valde mellan dom två. Skål å tack för nästa! I morgon lördag är det sista travdagen för säsongen hos Lena, sen får man öla i lugn å ro hemmavid i 5 månader.
      Krama om Berit från oss

      Radera
  3. Jag gissar att du är den lille gossen på främre raden, fyra från vänster.
    Blev lite yr när jag försökte föreställa mig din outfit men kanske beror det på solen ;) Här har utlovats runt 30 + till nästa helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr Hyrestanten. Inte rätt heller. Den killen heter Per-Arne. Väntar lite till innan jag avslöjar. En sak är säker. Jag har vuxit ur den kostymen också.
      Inte utan att man önskar man vore där. men nu har dom lovat vårvärme till söndag och då går inget upp mot den svenska våren. Har du varmvatten förresten ?

      Radera
    2. Haha, ja vattnet är varmare än någonsin efter bytet av varmvattenberedaren...
      Tom@s hann före. Även min andra gissning var den lille sötnosen på bakre raden. Hade så dålig uppkoppling i gårkväll.
      Tom@s, jag var hem till er i går men ni hade promenerat iväg. Lite skoj när folk pekade uppåt, nedåt, till höger och till vänster för att beskriva vart ni gått ;)

      Radera
  4. Killen i kavaj bredvid tjejen. Tjejtjusare redan då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tom@s andra gissning är rätt. Den lille blonde, charmige och blyge killen är jag, 7 år gammal. Ser ni på tjejen bredvid mej som har en mössa. Vet inte om någon annan upplevt det, men vi fick eller köpte mössa/skärmmössa för killar och i den satte man en siffra av blank metall för den klass man gick i. En etta för första klass o.s.v. Jag har faktiskt kvar min mössa, men ingen siffra dock. Jag minns hur stolt man var för den fina skärmmössan.
      Jag får tacka min salig mamma, som såg till att mycket sparades. Ovärderligt och roligt.

      Radera
    2. Det är som på travet, ibland väljer man fel när man har två att välja på och ibland blir det rätt. Jag tyckte dock vid min första gissning att den rakryggade pojken måste vara den sanna centerpartist du visat dig vara. Men det blev fel denna gång, inte då att du inte var den rakryggade utan pga att du inte var lika fullvuxen som jag trodde du var redan på den tiden.

      PS! Skål Ior å Berit, här har vi det riktigt varmt. DS!

      Radera
  5. t, det ska vara TOM@S

    SvaraRadera