tisdag 9 april 2013

Attackerad utanför köpcentrum



I lördags när jag i snålblåsten under min promenad närmade mej
 entrén till Solna centrum, ser jag en skara ungdomar som anfaller
de gående och jag undrar vad som försigår.
När jag försöker osedd smyga förbi, blir jag trots det upptäckt
av en yngre herre, (skolelev, född ca 1993 på våren).
Och han attackerar mej genast.
 
-Bor du i lägenhet ? utbrister den unge mannen.
 
Jag drog mej till minnes att jag redan förra året på väg till
systemet i Sundbyberg anfölls av liknande individer, så jag
fann mej och......
 
- Näe jag bor i tält, hörde jag mej svara.
Han blev totalt överrumplad av svaret, för jag var väl inte
klädd som någon campare i min svarta ytterrock, basker,
skinnhandskar och Eccoskor. Jag hann gå några meter innan
han hämtat sej.
 
-Men du kanske har sommarstuga då ?
 säger han till mej med förhöjd röst.
- Näe, vi sålde den förra året, svarar jag sanningsenligt.
 
-Och förresten hördudu unge man, de bygger för lite
bostäder i den här kommunen, men nu planerar man bygga
vid Råstasjön, med vacker sjöutsikt vid strandkanten,
så jag hoppas få en "kvart där".
 
5 minuter senare hade jag passerat 2 rulltrappor upp till
Clas Olssons "Gubbdagis"
 
Jag är aldrig otrevlig mot ungdomar som försöker tjäna
lite pengar, men man kan väl skoja med dom lite.



Först kom flaskan, sedan fick jag "korgen".
När jag köpte den här minst 100-åriga svagdricksflaskan,
fanns ingen korg till den, men några dagar senare dök
det upp en riktigt gammal som passade utmärkt till den.
Syns att den stått länge i en jordkällare.
Härlig patina på den. Jag kan känna doften av jordkällare
från mitt föräldrahem.
Råsunda bryggeri. Tel. Råsunda 10.

Nu höjdes värdet med 100 kr, minst.


Å så har jag fått mani på att samla på de här gamla
träskorna av keramik från Bo Fajans/Gefle.
De är formade som träskor och sparbössa.
Mycket sällsynta och tillverkade mellan 1874 -1924.
Men de går inte att tömma. Köpte de 2 senaste på Tradera
och i en låg en 50-öring från 1935 som jag fick ut.
(Man lärde sej vittja sparbössor som barn)

Morsning och goodnight !

Ps
I slutet av april ska vi ställa ut på Megaloppisen
i Solnahallen under 2 dagar.
Därefter hoppas vi få plats i vardagsrummet, så
vi kan bjuda hem gäster igen.
Ds

4 kommentarer:

  1. Nämen där är du ju! Vad jag har saknat dig de senaste dagarna. Tur att du klarade dig helskinnad från gänget med ungdomar.

    SvaraRadera
  2. Heja på IOR. Håller med Tomas att du har varit saknad.

    SvaraRadera
  3. IOR - Socialdemokraten som är lägenhetsegoist!

    SvaraRadera