söndag 14 april 2013

Apotekare Daniel & Maria

 
 
 
 
Fredagskvällen bjöd vi oss att tillsammans med Berits dotter,
barnbarn Daniel och blivande svärdotter Maria, äta en god middag
och samtidigt uppvakta båda ungdomarna till nyligen uppnådda
examina i apotekens mystiska värld och svårstaviga texter.



Den Thailändska restaurangen Sawadee på Olofsgatan
i Sthlm. Tvärgata till Kungsgatan och Olof Palmes gata.
Har inte varit där tidigare, men jag kan inte ha varit på
alla krogar ännu eftersom jag började min karriär i
Stockholm året 1987.
Mitt slutomdömme kommer i slutet av allt att dömma,
om jag inte glömmer det.



Vad uppvaktar man en blivande apotekare med ?
Jo givetvis en apoteksflaska av gammalt slag.
Vi ägnade en hel dag på alla loppisar vi kunde
hitta, men utan att hitta någon. Ibland när man inte
 behöver någon, finns dom överallt. Vi har själva haft
och sålt på loppisar. Sista chansen blev Blocket.
 Det fanns i Blackeberg så det var T-bana dit
en dag senare.






Eftersom paret också är nyförälskade kläckte
jag idén att sätta på en etikett på latin med en
text som uppmuntrar, men samtidigt varnar
för överdosering. Vår blomsterhandlerska fick
uppdraget att placera blommor i den.
När de vissnat bör flaskan pryda hemmet.
Philtrum betyder Kärleksdryck, vidare lyder
 doseringen 1 sked 1 timme före sänggåendet
och sista varnar för överdosering.






Den här gubben i sten satt bakom min rygg
och övervakade mej hela kvällen.






Originaletiketten har jag tytt ungefär som
att man kan ta lite till ungefär allt vad
som helst. Men det var ju så förr.
Vi, Berit + jag, kom som vanligt för tidigt och det
var bra för då hann vi smycka upp med
presenterna innan herrskapet kom.
 .





Å så kommer dom, det förtjusande paret i ca 25-årsåldern.
Maria är född i Sverige, men har sydkoreanskt ursprung.
Välkomna ! Var så god och sitt !






Menyn studeras under flera minuter. Måste redan nu
påstå att ...... jaa att.... snabbare har jag aldrig betjänats.
En fiffig grej: Mitt på bordet är det en rund skiva, ca 1 m.
i diameter som man kan snurra på. Bra när många ska
serveras med olika rätter. Bara att snurra på, men inte
för fort då, så maten hamnar i knä´t. (knäet).






Rådslag mellan mor och dotter Anette.






Mamma ger lite ny kläder. Apotekarens nya kläder, dock
inte någon apoteksrock.












Självklart uppvaktades Maria också. Det var
f.ö. första gången vi träffades. Berit hade sett
ut ett par söta örhängen som föll henne i smaken
vid första ögonkastet.






Oh Jesus, nu är maten redan här, bäst stänga ner Iphonen.
Måste säga att snabbare betjäning har jag inte upplevt.
Vi beställde olika alla tror jag, men vips så var allt färdigt
 samtidigt. Hann bara släppa menyn.






Friterad banan och glass.






Mannen t.v. är Yul Brynners barnbarn Flint Brynner.
Som seden bjuder avslutade vi (Berit & jag) med en
Irish coffee. Kan bara säga, att för priset av den hade
vi fått en 3-rätters hos Janne med "Nick & Bock",
inkl. Irish coffee. Men som tur är, det drabbar
ingen fattig.






Nu är det tomt på bordet, dags att dra hemåt.
Tomt också i börsen.






En titt över huvudet.






Visst har dom äktenskapstycke ? !.






Catwalken till T-banan Hötorget.
Så till slutomdömmet för Rest. Sawadee:
8 solar av 10.







Kolla "apparaten" om det hänt nå´t under tiden
vi ätit. 





Den här vagnen hette Knut, som min salig pappa. Vi
har ju namn på våra tunnelbanevagnar.
Godnatt ungdommar, vi byter vid Fridhemsplan
till Hjulstabanan.






Idag 13 april (igår) snurrade vi runt lite med "nya" bilen runt omkring
Skandalarenan, då plötsligt Berit ropar: "Titta blåsippor " !
Jag blev överraskad. Trots minusgrader alla nätter.

M o r s n i n g !

Ps
Vad jag tycker om privatiseringen av Apoteksväsendet ????

Det tar vi en gång när nyexaminerade apotekare inte är med.
I Linköping där jag i närheten växte upp, finns en gata som heter
Apotekaregatan. Där fanns ett café som hette Lampes och
där drack vi en Loranga och en Napoleonbakelse till, när
vi var på bio, nå´n gång. Vi bodde ju på landet och det var
söndag 1 gång i månaden som stod till buds.
Ja visst drack man mycket redan på den tiden.
Ds

1 kommentar:

  1. Själva firade vi min stora dag på travet med efterföljande middag på 3 hjärtan med avslutande dans hos Lena. Vi hann även få i oss lite gott att dricka på ställena. Lena med personal bjöd på skumpa och sjöng så vackert för mig i solen på terassen. Vilken bra dag det blev!

    SvaraRadera