torsdag 9 juni 2011

POSTEN för våra synders skull

Nu ska jag berätta vad jag tycker om Posten :

Om Posten tycker jag inte !

Det tog mej 2 dagar och flera dyrbara mil med min bil att få iväg ett paket till Grebbestad.
Sålde en tingest via Blocket till en snubbe som egentligen bodde i Norge, men
som ville ha pakken till Grebbestad där han har stuga.
Tingesten packades i en Banankartong, en s.k.gulböjekartong.
Väl framme i Östhammar 2 mil senare, visade det sej att postens inämningsställe
ändrats från den vanliga Tobaksaffären till en Konsumbutik längre bort.
Där skulle samma person som satt i kassan och med lång kö dit , även ta emot
mitt paket. Killen som kom skyndande höll på en längre stund med att försöka
fylla i blanketten. Nu skulle det här ju skickas mot postförskott, vilket jag
talade om från början. Vad har du för plusgiro eller bankgironummer ? spörjde
han mej då. Måste man ha det då ? Jo visst, det står här i tabellen. Å fan ?
Vem släpar på en, visserligen tunn, portotabell dagligen ?
Nu föll hela affärsuppgörelsen med Normannen. Måste åka hem tillbaka 2 mil igen
för att kommunicera vi mail. (4 mil = 56 kr bensinkostnad)
Hur gör vi nu då ? Det varslades om bankstrejk i Norge så det var
därför han inte kunde betala från bank där.



Ballongen som sprack.

Under kvällens mailkontakter kom vi överens om, Norsken och jag, att vi litar på varandra,
så jag skickar tingesten följande dag. Det var lite brådis också. Måste vara framme till fredag.
Nu skulle pakken gå iväg som vanligt postpaket och det borde gå smidigt. Njaa ?
Idag blev det Öregrunds tur att hjälpa mej med tingesten som skulle till Grebbestad.
Samma visa här, Konsum har övertagit "Rättigheterna" till Paket ut och in.
Den här stackars flickan som satt i Konsumkassan och skulle hjälpa mitt
paket till Grebbestad, hade ju aldrig sett en sådan blankett, varför hon rekvirerade
hjälp av någon äldre person som uppehöll sej någon annan stans.
Kanske i kylrummet för det var varmt som faan.
Mannen tog fram en tumstock och började mäta Guleböjekartongen
på alla sidor och kanter han hittade, under och över, bak och fram och fick det
 till över 2 meter. Skrymmande, log han mot mej och sa:  Det blir 535 kr. 
Va sa du ? Det kostar 230 kr och är inte skrymmande log jag tillbaka, med knuten
näve  i fickan. Paketet väger 7,225 kg.
 Så vidtar ytterligare mätningar och bläddrande i tabeller. 15 minuter efter att jag
kom in med pakken fick jag betala 230 kr och nu är tingesten på väg till Grebbestad.
(Blir inte klok på varifrån han fick priset 535 kr)
Ytterligare ca. 56 kr bensin.
Får dom ingen utbildning stackarna i Konsum ?
Tobaks och ATG butiken får inte heller längre sälja frimärken.

Vad i he.... är det som sker ? Gamla människor som bor i centrala Öregrund och
handlar på Ica måste gå upp för en ganska brant backe till Konsum för att köpa frimärke,
men post (brev) lådan får sitta kvar utan för Tobaksaffären.

Gatubild från Öregrund.

Håller på med målningsarbete i värmen,
som rehabilitering efter 2 dagar med Posten.

Under takåsarna i Söderby-Karlsäng.
Inte lätt att måla mellan takstolarna
underifrån.

Morsning och goodbye Posten !
(vad säger .se ?)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar