måndag 28 mars 2011

Biljakten..........eller jakten efter en bil

Jag förmodar att alla vänner jag känner, känner till att vi sålde våran pärla Volvon, med containerutrymme, innan vi for över till
Grand Canaria i höstas. Vi behöver ju ingen bil på vintern och det är alldeles för dyrt, (tycker kyrkstämman).
Men nu måste vi ha en när våren och avvecklingen av landet närmar sej. Helst då en billig bil, godkänd av Sv. Bilprovning och skattad över sommaren, för vi säljer den igen innan ombordstigningen på Arlanda mot GC i höst igen.
Jag letar och letar på Blocket.se så jag inte missar nå´t fynd.
Rymlig också ska den vara.




Jag hajade till lite när jag fann denna underbara skapelse, en SAAB, som finns i Östhammar och kostar 1500 spänn. Den var besiktad med bara en anmärkning som skulle åtgärdas före ombesiktnig den 14 mars. Det här är ju en halvkombi, ganska rymlig alltså.
Sagt och gjort, vi satte oss på bussen mot Östhammar, Berit och jag. Tänk nu kan vi ju slå två flugor på smällen och hälsa på på landet också.
Historien kräver egentligen en bok för att återges. Karossen var oerhört ful, men som inte syns på bild. Okej jag slängde upp femtonhundra spänn och vi såg landet, men kunde inte gå in på tomten för snön var nästan meterdjup. Motorn gick bra ända em till Solna och nästa dag frågade jag på "min" verkstad vad det skulle kosta att justera handbromsen.
.....................svar 5 tusen spänn. Byte av bromsok och bromsklossar. Oh fy faan.
Dagen därpå slängde jag in en annons på Blocket och skrev som det var- ett stort skämt. Många ville ha skrotet och till sist kom en person ända från K-holm enkom för att hämta den och jag fick tillbaka mina 1.500 SEK. Dessförinnan hade jag avregistrerat den och fick tillbaka på bilskatten så det täckte annonsen på Blocket.
(natten innan katrineholmaren hämtade den, hade larmet tjutit hela natten, berättade upprörda grannar, som hotade vräka mej.

Det var ju också så, som många vänner jag känner känner till, att jag gjorde ett klipp med ett  fyrbent syskrin jag köpte på auktion.
Om den här skorven hållit måttet hade jag fått en hel sommarbil och dessutom en hel del pengar över.
Nu går jakten vidare och igår tändes hoppet igen, när en 745:a fanns att köpa för 3,9 tusen. Den fanns i  den nedre delen av Storstockholm, nämligen Tungelsta.
Nu fick vi åka Pendeltåg i 50 minuter min ont anande sambo och jag. (stackars Berit)

Vägen dit började i den här stora offentliga byggnaden och jag undrar nu !!!!! Hur många har sett den här konsten ? Det finns ett flertal motiv. Jag emotser med spänning förslag.
Här passerear tusentals människor varje dag.

Vid hållplats Handen under ett kortare uppehåll, tycktes jag se en handfull blåsippor i backen. Men när vi rullade iväg klarnade motivet och det gick upp för mej att det nog var en blå systempåse.
Det var en oerhört  vacker stationsbyggnad där i Tungelsta.
Vi hade stämt möte här vid byggnaden med den förmodligen förhoppningsfulla bilförsäljaren. Väntade ganska länge i snålblåsten.
Vi blev ganska snopna när han kommer med en lastbil och släpper ner ett vrak framför fötterna på oss.
Han öppnar bildörren och ut väller en förskräcklig röklukt. Den var verkligen inrökt. Bakluckan gick inte att öppna. Vajern fick man dra i från utsidan. Motorhuven likaså. Det skramlade överallt.
Rosten var påfallande runt hela vraket.
Vi tackade för visningen och återvände "hem" till Stockholm med första bästa tåg.
Tänk att vi var nästan i Nynäshamn.
Undrar var nästa bil väntar på att nyfiket betraktas av oss
Biljägare.
Morsning ock goodluck


1 kommentar:

  1. Det står en gammal Saab vid Österhaninge kyrka.

    http://www.flickr.com/photos/steffe/3976320665/

    Bilden är från 2009 men bilen står kvar.

    SvaraRadera