lördag 5 februari 2011

Ingvar Feodor Kamprad - geni eller galen ?

Denne märklige person, Ingvar Feodor Kamprad. Är han ett geni eller är han galen ? Tänk efter och bilda er en egen uppfattning efter mitt personliga inlägg. Min uppfattning är klar.

 Den här tomten är ingen tomte, utan Him self Ingvar Kamprad. Luvan har hans mamma säkert stickat till honom, eller om de kanske finns på hans varuhus. Mannen bredvid är Pecka (Per Olof Eriksson) hemmahörande i Gammelstad utanför Luleå. Numera Landshövding i Norrbotten. Känner honom personligen. En av de bästa centerpartister centerpartiet haft. Bilden är nog tagen vid invigningen av IKEA-huset i Haparanda.
IKEA är en förkortning av  Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd.


Här poserar en mycket lycklig tjej famför en spegel som säkert Ingvar konstruerat.
Många ville säkert köpa denna "Förminskninsspegel"
 IKEA grundades 1943, ett bra år. Då föddes nämligen jag också, precis som Solna som blev stad 1943.
IKEA-s största varuhus ligger vid Kungens Kurva (55.000 kvm.) och varför heter det Kungens Kurva ? Jo för salig Kung Gustav V körde en gång i diket där, i slutet av 40-talet.
Den här bilden är från den ryska katalogen, eller pattalogen kanske ?
Eller "Ända katalogen".
Skulle bli ett jävla liv om den bilden  var på .......
Kanske symboliserar den Ingvars "baktankar".
(Se bilden ovanför !)
Eller han baktalar ingen, eller han börjar aldrig bakifrån.

En helt vanlig enkel våningssäng från IKEA
 Det ni ser på bilden här ovan, är upphovet till min blogg om IKEA idag. Som ni ser är det en enkel våningssäng för barn, med plats för alla leksaker på golvet under.
Min sambo och jag har hjälpt en kompis till oss att flytta ur en lägenhet som en tid bebotts av den lille kille som nu inte längre bebor den, för han har flyttat. Men han är fortfarande för liten att skruva isär sängjä.... så jag lovade göra det.


Här är jag i slutet av projektet efter 1 1/2 timmes arbete. Solen börjar slå ut efter en hiskelig snöyra på morgonen och här sitter jag. Naiv som jag är trodde jag att man kunde skruva isär den sektionsvis, men icke. Tog jag bort en skruv, var jag tvungen ta nästa, och nästa, och nästa också. Mina 2 tjejer höll i varsin ända (ände).

Här är sängen. 43 delar.
 Varför jag tycker Ingvar Feodor är ett geni ?  Ja inte för att han är en smart penningplacerare. Men väl för att ha lyckats konstruera något så här jävla dumt som tar 1 1/2 timme att ta isär.
En idiot skulle inte bygga ett IKEA-varuhus i Haparanda, men det gjorde Ingvar Feodor och till en succé, med besökare från hela, ja hela Haparanda och Torneå m.m. Jag var i Haparanda med en Centerstämma på 90-talet och då fanns 2 pizzerior, ett systembolag, kyrka och sporthall. Stadshotellet jag bodde på och en tobaksaffär.


Här 175 skruvar av plast och metall.



Hördu Ingvar !
Visst är du ett geni och få människor har väl betytt så mycket för Sverige som du, men varför i he..... så j.... många skruvar för en futtig barnsäng ?
Morsning Ingvar Feodor Kamprad !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar