torsdag 9 augusti 2012

Räddat ett liv idag

 Idag gick vi en sväng till Solna C för att genomföra enklare inköp av bokmärken vi ska till ett visst ändamål.
På vägen dit passerar jag "min tandläkare". Bra att ha gångsvstånd till en så´n person. Han vinkar glatt i fönstret, väl medveten om att han kommer tjäna storkovan på min tomma käft. Han väntar bara på min signal.
Jag har ju preparerat honom med en muta för att få bra villkor. Han är vinsamlare och jag tog med hem från Bodegan i älskade Fataga på Gran Canaria en flaska rödvin.


                                                                 Nu åter till rubriken.

Första anhalten fick bli Akademibokhandeln.
Där............inne på golvet..............ser jag en stackars humla krypa på golvet, mellan alla fötter som klampar på utan att se de små på jorden. Jag såg den utsatta humlan. Den verkade
förvirrad. Flög inte omkring. Hade säkert varit inne länge där, kanske flera dagar.
Vilken sekund som helst riskerade den att bli ihjältrampad. Jag fick uppmärksamma andra på den utsatta situation humlan befann sej i.
Jag tänkte febrilt på hur jag skulle få ut den i frihet igen. Skulle jag fråga expediten om någon burk eller vad ?



Då kom jag på att i byxfickan har jag fodralet till nyckelknippan. Tog ur nycklarna, gick ner på knä och fick den hjälplösa humlan att sakta krypa in i fodralet.





Den kröp nyfiket omkring på fodralet medan jag sakta och försiktigt rörde mej mot utgången, ca 20 meter bort. Skulle den ramla eller flyga åt fel håll ? Skulle jag hinna ?
Därborta till höger skymtar räddningen.






Phust.........   Jag har räddat livet på den lilla humlan. Här i blomlådan fanns den stärkelse den så väl behövde efter den ofrivilliga fångenskapen inne på Akademibokhandeln.
När vi gick tillbaka en timme senare var den forfarande kvar bland blommorna.






Måste visa ett annat hatobjekt jag haft flera år, apropå idiotbyggen. Jag har visat det här huset i tidigare bloggar. Här stod 3 vackra lönnar för några år sedan,  i hörnet av Hannebergsgatan och Skytteholmsgatan.
Huset till vänster har stått där sedan kanske -60 - 70-talet. De har sovrum eller andra rum åt det här hållet. Så smällde de upp detta huset nu och där sitter nya hyresgästerna på balkonger där de inte har annan utsikt än grannarnas sovrumsfönster. Det kan vara max 5 meter.
Hur i he.....tänk....... dom ? Nä dom tänker inte. Dom är intiligensbefriade.


Morsning !
Snart kommer jag dragandes med 28-åringens uppgång och fall.


1 kommentar:

  1. Sen när tänker de som bestämmer i vårt samhälle?

    SvaraRadera