onsdag 16 juni 2010

En helt vanlig försommardag


En helt vanlig försommardag på landet, kan, om vädret tillåter, innebära som idag en massa jobb. Idag fanns 5 (fem) olika saker att välja mellan. Rensa ogräs i rosrabatterna, klippa gräset, måla snickeboa, bygga ny trapp eller...Jag valde ett starta upp...
.....motorsågen och kapa en del av veden som jag tog ner i höstas av skogsarealen.
Berit släpar upp upp 3 meterslängderna på sågbocken och jag sågar. Resultatet ovan. Till höger på bild ses ett parti blåeld (Èchium vulgáre). Motorsågen, som inte ville vara med på bild är av märket Jonsered och inköpt på Granngården i Östhammar.
Efter arbetets slut föreslog Berit att vi borde svänga förbi Öregrund och inhandla ett par öl och ett par cider.
Jag hade inget att invända utan biföll den av ordföranden föreslagna åtgärden.


Väl i Öregrund tog vi som vi brukar, en sväng upp mot Jungmansgatan för att se om vi såg spår efter en äldre herre som är bror till en likaså äldre herre som vi känner från Solna. Jo, nu satt han på trappan med sin fru och vi presenterade oss som bekanta med hans bror som bor i Solna, på Jungfrudansen. Jungmansgatan, Jungfrudansen, vilket sammanträffande, ja det verkar som de kan vara bröder de här två äldre herrarna. Helt olika är de inte heller, eller hur.



Väl hemma igen så studerade jag en hågelfolk, som orsakade att vi fick byta vedhög idag. För under den här holken finns en vedhög till. Den här holken är nyuppsatt och vi har inte sett fågel i den. Men nu, när jag skulle starta sågen upptäckte jag fågelliv i den. Och jag är inte den som riskerar skrämma livet ur livet, så jag bytte position med sågen. Senare satt jag med kikaren och noterade att det var.....


...... en familj Pilfink (Passer Montanus) som hyr denna bostaden i år. Holken är skänkt av bästegrannengunnargoudesomnuäruppevidGrundsjönochfiskarröding.
För övrigt så blommar nu våran syrén. Känn doften. Hemma i Solna (södra Sverige) har de ju blommat över, men här uppe i Norrland är det 2 veckor senare.
Ps. Hann med att rensa ogräs också. Ds.
Morsning Öregrund och tack för bärsen !




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar