torsdag 5 december 2013

På ormjakt i sandaler



Efter att ha läst i tidningen Dag & Natt att ormar
håller på att etablera sej på ön, tack vare nå´n idiot som
illegalt placerat ut några, ville jag givetvis själv
förvissa mej om att så är fallet........

.....så jag tog på sandalerna och gav mej iväg ut i bergen.




Här börjar vandringen, samma väg som till getfarmen,
en stenig stig rätt upp i bergen.

Väl uppe på toppen, helt nära motorvägen, tog jag ut
färdriktningen mot andra sidan av ravin nr 1.
Där ner ser ut att vara framkomligt.......

Där skymtar jag bouganvilla mitt i öknen...




....och där visst är det en orm, men det ser ju mer som en Boa.







Jag lovar, det var inte en väg för sandaler. Gympadojorna
lämnade jag för säkerhets skull hemma.






Berg sten och döda växter mötte mej överallt. Men titta, mitt
 i allt dött spirar en grönska efter några dagars regn.






Vilken färgklick, mitt i öknen. Jag bröt några kvistar
blandade färger som jag applicerade på ryggsäcken.





Otroligt vackert, eller va ?





Väl nere där jag trodde det var framkomligt upptäckte jag
att jag var instängd och motorvägen syntes inte, bara hördes.





Jag bestämde raskt att klättra vidare på måfå och passerar
den här bilden









Men där nere.... en vägtrumma.
Kanske kan jag ?






Det var staket och branta klippor runt omkring mej.
Ska jag bli fånge i ravinerna ?






Börjar nästa grips av panik. Flera timmar har gått,
och min nya smartphone ligger ju hemma.







Döare palmer har jag inte sett, men
titta uppe i toppen....







Vackra bilder kan jag ju efterlämna om någon
hittar kameran om något år.






Där borta ser jag spår efter människor...






Jag blev faktiskt tvungen passera berg efter berg.....
i sandaler.






Där ner då ?? en till tunnel ? Den måste väl leda någon stans ?
Där borta syns ju Plinglé.







Men vägen dit då ?





Jo sten och grus, sandalerna fulla ave´t.







Närmare och närmare. Nu har jag varit borta flera timmar,
Berit börjar nog ?






Nu förstår jag bättre varför vägarna här går i sicksack.
Man kan inte gå rakt fram helt enkelt.







Nu ser jag ljuset i tunneln, räddningen är nära....
trodde jag. Det var staket, stängsel och låsta grindar
överallt så jag fick nästan krypa efter en ravin
innan faran var över.

 
 
 
 
Äntligen hemma och Berit kunde andas ut.
Jag klarade livhanken och bröt inget ben eller stukade något.
Såg inte en enda orm eller för den delen något levande
överhuvudtaget.

Och ikväll väntar middag med nufunne vännen, grannen,
Krister. Blir väl "Jannes". Men först en dusch och en Wirre.
 







Senare på kvällen "uppe"nbarande sej månen i nedan.


Morsning !

Ps
Idag har vi träffat Lenas mamma Randi med man. Jag vitsade till med:
"Blir det inte långrandit här nere " ?
F.ö. Solen skiner och 25 grader varmt idag.
Näringsminister A. Lööf har invigt nya Saabfabriken i Trollhätta,
som företrädare "Måddan" ville lägga ner och bygga vindkraft i.
Hoppas för Guds skull att något hon inviger fungerar.
Ds




2 kommentarer:

  1. Ännu vackra bilder. Här hemma har det börjat att snöa
    Ni är välkomna hem.

    SvaraRadera
  2. Även ett torrt och kargt landskap kan vara vackert. Men du Ior, det stod inte var någonstans på ön ormarna var utsläppta! Kanske för att du letade på fel ställe du inte såg dom?

    PS! Och 1 wirre räckte väl inte efter det äventyret? DS!

    SvaraRadera