onsdag 5 september 2012

Se upp !

Under min Loppisrunda i Sundbyberg idag passerade jag Landsvägen, jo den heter så, gatan.
Landsvägen är den gata som går förbi Systembolaget.
Då kommer jag osökt in på minnet av framlidne centerpartisten Torsten Bengtsson. En stor man, både bokstavligt och bildligt. F.d. Riksdagens talman bl.a. Nykterhetsivrare och alla burfåglars vän.

Jag var på min första centerstämma i Borgholm 1987 och då myntade jag historien som lyder :
"Vet du vad det är för likhet mellan Strandgatan och Torsten Bengtsson "?
"Nääe"
"Jo båda går förbi Systembolaget"

Om jag gick förbi ????



Åter till Landsvägen i Sundbyberg. Döm om min förvåning när jag får se den här uppmaningen  präntad på båda sidor av gatan, vid övergångsstället. Alltså i marken.
Titta upp!
Brukar inte vara så bra när man passerar gatukorsningar. Men nu är det så att här skall snart den nya "Tvärbanan" passera. Spårvagnar som förbinder Solna med förorten Stockholm med spårvagnar som förmodligen går på tvären.
Bäst att se upp !
"Spårvagnar behöver inte stanna vid övergångsställe".

Men om det står en fotgängare ändå på spåret ? Är det bara att plinga i klockan och köra över människan då ?
Tittade i almanackan när jag kom hem, men det var inte 1 april.
Till saken hör också att det finns trafikljus vid korningen.



F.ö. köpte jag ny bil häromdagen, men fick genast uppsöka verkstad för att se om det gick att korta ner den lite. Var lite problem i rondellerna. Visserligen har jag kört lastbil, men det var ett tag sedan nu.





Har ni sett vilka fina paraplyaralior det finns.





Minns med förtjusning belöningen jag fick varje gång jag diskade.
Kommer alltid att diska, minst en gång om dagen.





"Är det underligt att man längtar bort nå'n gång "?

Morsning Tvärbanan !

4 kommentarer:

  1. Morsning Ior och B:et

    En liten hälsning från oss som bor på er kära Ö. Solen skiner och värmer våra själar.

    SvaraRadera
  2. Blir som vanligt på gott humör av att läsa din blogg. Humoristisk, tänkvärd och fina bilder.

    SvaraRadera
  3. Tjena Åsnan, när åker ni ner , jag åker den 26 nov

    Staffan, hoppas att allt är bra med er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stacke !
      Vi åker den 15 oktober. Vi längtar och vi ses när du kommer.

      Radera