måndag 30 maj 2011

Norrköping i mitt hjärta Del 1


Norrköping har utvecklats oerhört de senaste åren, efter att jag flyttade därifrån (just därför) ?
Här finns t.ex. mina barn och barnbarn.
Bara det !


Bakom den här stora Bamsebjörnen finns lilla
Emma, som fyllde 2 år den 28:e.

Motala ström som rinner tvärs igenom staden med
ett dånande ljud, är mäktigt att beskåda.


Just Motala ström har drivit Holmens Pappersbruk
som låg här och Tuppens Väverier som som låg här.
Här har man tagit til vara gamla byggnaderna och använt dem
till bl.a. Arbetets Museum. Man har byggt på gamla
grunderna ett konserthus som heter Louis De Geer.
(Norrköpings grundare) Återkommer i nästa blogg från den
med bilder från Stadens utdelning av S:t Olof Medaljer.
Bl.a. till min dotter Heléne.

En stor träbyggnad vid Kungstorget
från 1700-talet

Sitter på huset.

Kungsbron
I byggnaderna bakom låg förr "Smyget", Smyg In 
 som det hette. Ett dansställe för mogen ungdom.
"Ej träskor" stod det förr i annonser för dansställen.

Norrköping "Cykelsstaden".

Emma fyller 2 år och försöker här öppna paket från
farfar och "Bonusfarmor".

Mamma hjälp mej !

En docka med napp och blöjor i ett paket.........

.............och en sittvagn provas här.

Många fler presenter och god mat serverades
men jag var med dottern till den pampiga utdelningen av
S:t Olofsmedaljer resten av kvällen.
Kommer snart i nästa avsnitt.
Morsning t.v. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar