måndag 2 maj 2016

Hattar, skatbon och Jagad av polisen.








Ja det var ju Kungens 70-årsdag den siste april
och det har väl inte undgått någon ?
Inte  heller de många olika lampskärmar
som pryder de inbjudna damerna.


Konungens fru bar den här lampskärmen, hämtad
från Vietnam.





Den här Edamerosten bars av Arla von Mjölkenstråle.





Det här är noterna till Bachs "Ödessymfonyn".






En golvmopp från Clas Olsson.









Skatbo från Östermalm.









Ett riktigt skatbo från Krysshammarvägen.








Tropikhjälm från Saharas inland.








Under tiden Kungen och hans skator sover ruset av sej, var det dags för oss att
upptäcka loppisen i Veddesta, Järfälla, som vi inte hittade. Bilen i nederkant på bilden
är faktiskt exakt lika vår.



Vi drog iväg genom Kista och Tensta i "full" fart och var snart i Järfälla.
Om man inte har GPS och aldrig varit där så kan det vara svårt att hitta.
Åkte lite för långt och tvingades vända.
Jag reagerade på att vid flera tillfällen blev jag omkörd av irriterade
BMW-förare som visste precis vart dom skulle och en gammal
Volvo ligger i vägen, kör gärna om på fel sida o.s.v.




Tänk att polisen förr hade lika bil som vi har nu, förutom
färgen förståss ?









Jäävlar anammet. Plötsligt kommer en polisbil med blåljus och sirener + en skylt
viftandes med rött stoppljus. Men vad i he.... har jag gjort, har jag kört mot rött ljus ???









Givet stannar jag snällt och adrenalinet stiger, vevar ner
rutan och in under min haka dyker en snut in........
"körkort och nykterhetskontroll", nästan ryter han och
Berit blir likblek.
Herre Gud ! Hur ska det här gå ? Vi hade väl ätit en bit
mat igår kväll, hemma hos oss. Kungen hade inte bjudit oss.
Ett par glas rött hade runnit genom strupen och tidigare under
dagen rann väl en bärs samma väg.
Pilosen hämtade i sin bil en mackapär att blåsa i, under tiden
som hans poliskompis ivrigt studerade mitt vackra körkort.
"Blås så hårt du kan" !
Jag försökte med att jag hade nog lite astma. Tack sa han och
väntan blev olidlig. Ska vi få ställa bilen här i Järfälla ?
Medger att jag var orolig........
Så kommer han tillbaka och..................... "Ja det var en person
som ringde och trodde du var onykter
 för du körde konstigt". Så kan det gå när man är lite tveksam
 om vägvalet och inte har GPS.
Alltså, allt var i sin ordning.
(och jag förstår ju att potatisgrisarna kunde ju inte veta att jag kört lastbil)


Nu var man lite uppskakad och efter chocken behövde vi båda
f ö r s i k t i g t köra in till macken mittemot för att låna en toalett
och folksamlingen skingras så sakta.
Nu bar det av med  "full" fart hemåt och vi siktar in oss
loppisen på Hötorget medelst Tunnelbanan och den
gamla Volvon står fint parkerad igen.








Nu fick vi också tillfälle att titta på de underbara
Blommande körsbärsträden i Kungsträdgården. Såg många
Japaner och kanske åker dom hit bara för att.......
.... nä, de hade nog kommit för att få se en skymt av
vår åldrande Monark.









Den här skapelsen som vuxit upp har jag inte sett tidigare.
Nu har vi utsiktsplatser i Kaknästornet, på utsidan av Globen,
på Grönan och nu också i Kungsan.


Nu får ni titta själva på resten
av bilderna.





























































Gonatt !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar