torsdag 16 juli 2015

Nära naturen, mitt i Solna.






Svensk sommar är bara så svensk.
Följande bilder från dagens exkursion,
några hundra kvm från bostaden
i Huvudsta.


Först hittade vi ett träd som tappat "fotfästet" i skogen
"Ingenting" bakom "gamla Shellhuset".
(ännu inte hittat namnet på det)





Där på samma f.d. tomt, dessa vackra
liljor bara ett par hundra meter
från hemma.







Nu har vi kommit ner till det rivna koloniområdet vid f.d. Arbetsmiljöverket.
Stor skandal att de vräktes för flera år sedan. "För här ska byggas stora bostadsområde
affärer och ny tunnelbaneuppgång". Pyttsan, hela området växer igen och kommunstyrelsens ordförande har ännu inte satt spaden i marken, omgiven av pressfotografer.
Men vi kan nu hitta blommor, smultron, vinbär och hallon m.m.







Någon slags blomma. Vackert !







Någon annan sorts blomma.







Någon annan sorts blomma med någon
sorts bi, men det torde vara en bisak.








Fjärilar har sällan ro att sitta still längre än 3 sekunder.








Visst, någon sorts malva, tror jag.









Jag orkar inte leta efter namnet på fjärilen, men jag fotade en lika på landet,
på den tiden, så ni kommer säkert ihåg vad jag kom fram till då.





Nu är vi uppe vid PostNords Hk
och den döda eken som möter
alla gäster.








Stor blåklocka och jag kan inte se nå´t fel på bilden.








Bara njut, om 5 månader är det jul








För en stund frossade vi i hallon, smultron och röda vinbär.







Det här är nedlagda koloniområdet vid Tomteboda postterminal.








Mannen på bilden inspekterar ett område med "praktlysing".








Det fanns ett hus kvar på området, men någon "tuttade" på.




















Någon sorts fibbla tror jag, men har inte sett med den färgen.





I förgrunden ängsblommor vid vägrenen,
i bakgrunden SÄPO:s nya hus.
(det var ju tänkt att byggas vid Arbetsmiljöverket).







Pillargonrabatt utanfär Solnas f.d. tingshus.







3 av Berits ovanliga arter av pillargoner.
Swiss star och First love, + en till.



Det var det, det,
Så det så !





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar