måndag 30 juli 2012

Semestern är slut...




Så är då semestern slut................... säger jag som aldrig får semester och ingen semesterersättning heller för den delen, men det skulle man väl tänkt på när man började jobba förståss, för ca 50 år sedan. Förutom att spara till pensionen borde man förståss sparat till semesterersättning. Men det hade väl staten minskat ner också förståss.

Men jag menar egentligen att min semester från bloggandet måste vara slut.  Pigg och utvilad, genomvattnad efter värsta regnsommaren. Har väl en hel del bilder på lager, men mycket annat har inte varit värt att tycka något om, kanske. 28-åringen kämpar väl vidare med 4 % strecket och hoppas på en "Badtunnerepris" i Småland med sina högervänner.
Hon försöker göra en "Maud", som bildade "Alliansen "i badtunnan hemma Umeå.



Käpparna på den här bilden har inget med historien att göra.

Jag mjukar upp tangentbordet med en nyligen upplevd historia.

Häromdagen när jag besökte en Loppis i "Sumpan",  skulle jag komma att hjälpa en yngre kraftfull herre att hänga sej. Ja han såg ut som en kroppsbyggare ungefär.
Han kom fram mot mej och en kille till som stod och kikade på samma saker som jag.

- Är det nå´n av er som är bra på träslag, spörjde han. Varvid den andre herren i mitt sällskap försvann som en avlön... pension.

- Ja jag har faktiskt jobbat i träindustrin, så jag kanske kan lite, hörde jag mej själv lite blygt säga.

- Jo kan du säga vilken som är starkast av de här käpparna ?

I famnen höll om en massa olika käppar som han hittade i ett hörn på loppislokalen. Det finns alltid en massa sådana på varje loppis.

- Vad ska du ha den till då ?
- Jag ska hänga i den.
- Ska du hänga dej ?  säger jag då alldeles förskräckt.
- Nääe, jag ska såga av en bit och sedan sätta upp den i krokar i taket så jag kan göra armhävningar.

Efter att jag hämtat mej från chocken studerade jag käpparna noga och kom fram till att en som var av ek, nog var den starkaste, även om den var smalast.
-Men jag garanterar inte att man kan hänga sej hur många gånger som helst i den, men av alla dessa är den starkast, säger jag så förtroendeingivet som möjligt.
 Han tog mej på orden och vandrade ut med ekkäppen under armen.

Morsning
och hoppas det inte går "käpprätt" åt skogen
när han hänger sej första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar